Правила спілкування з дитиною
1. Ваше мовлення має бути взірцем для наслідування.
2. Не можна сміятися з того, що дитина неправильно вимовляє слова.
3. Не треба повторювати за дитиною неправильну вимову, «сюсюкати», закріплюючи тим хибні зразки.
Розвиток дрібної моторики
Дрібна моторика – це рухи пальців та кистей рук. Відомо, що існує взаємозв'язок між розвитком м'язів рук і мовленням людини.
Завдяки розвитку дрібної моторики дитина навчається досліджувати, порівнювати, класифікувати речі й, таким чином, краще пізнає світ, у якому живе.
Навички дрібної моторики допоможуть дитині не тільки самостійно обслуговувати себе, але й виражати себе через творчість.
Вікові особливості розвитку дрібної моторики рук
1-2 роки Тримає два предмети в одній руці; креслить олівцем, перегортає сторінки книги. Ставить кубики один на один (від двох до шести кубиків).
2-3 роки: Відчиняє ящики і перевертає те, що в них лежить. Грає з піском і глиною. Відкриває кришки. Використовує ножиці, фарбує пальцем. Нанизує намисто.
3-4 роки: Тримає олівець пальцями, копіює нескладні малюнки. Малює олівцями і кольоровою крейдою. Складає папір більш ніж один раз.
4-5 років: Визначає на дотик предмети в мішку, ліпить із пластиліну, шнурує черевики.
Для розвитку дрібної моторики рекомендуємо такі ігрові вправи:
1. Пасивна гімнастика для пальців рук (для дітей віком до 9 місяців).
2. Ігри з предметами:
● «стисни та помацай»;
● розкладання та складання розбірних іграшок ( матрьошок, пірамідок, кубиків тощо);
● обведення за контуром;
● ліплення з пластиліну, тіста, глини;
● малювання пальчиками по піску, манці, борошну тощо;
● складання мозаїки, конструктора;
● нанизування намистин;
● складання візерунків з лічильних паличок;
● вирізання ножицями по контуру;
● намотування ниток на клубок, котушку;
● складання картинок з дрібних намистинок, зерен.
3. Активна гімнастика для розвитку дрібної моторики:
● вправи без мовного супроводу ( робимо з пальчиків зайчика, козу, стілець, стіл, їжака тощо);
● пальчикові ігри.
У домовленнєвий період пальчикові ігри розвивають не тільки дрібну моторику й мовлення, але й уміння слухати. Дитина вчиться розуміти сенс почутого і вловлювати ритм мовлення.
При проведенні ігор з віршами дорослий спочатку сам читає вірш і виконує рухи з дитиною, потім дитина виконує рухи і частково промовляє текст (закінчує фразу, розпочату дорослим). Далі дитина заучує вірш і супроводжує текст відповідними рухами пальців.